Põrgusse
“Tere! Ma tahaksin tulla pihile,” ütles neljakümnendates
meesterahvas, kes oli just äsja sisenenud kiriku pastoraadi majja ja kloppis
oma saapaid lumest puhtaks.
“Jah, muidugi. Kas kohe?” küsis oma töölauga
tagant kirikuõpetaja, kes oli parajasti ametis arvete kokkulöömisega.
Pastor tõmbas kabineti seinalt naelast võtmed
ja mehed rühkisid, vanem ees, noorem järel, üle künka väiksesse valgesse maakirikusse.
“Ma olen teinud pattu, suurt pattu,” alustas noorem
veel enne, kui nad altari ette jõudsid. Ta ei teadnud, kuidas pihtimise
protseduur tegelikult käima peaks, ta tahtis lihtsalt kõik oma hingelt ära
rääkida just kohe siin samas.
“Me oleme kõik suured patused,” üritas kirikuõpetaja vahele segada, kuid mees jätkas hingeldades: “Ma olen teinud suurt pattu. Ma olen abielumees, mul on naine ja kaks last, aga ma magasin teise mehega. Ma olen teinud seda salaja mitu kuud järjest. Saate aru, ma olen pederast. Saate aru?”
Kirikuõpetaja ehmatas, kuid jõudis ennast
kiiresti koguda: “Jumal andestab teile kindlasti. Jumal andestab teile
kindlasti. Uskuge mind, Jumal andestab kõigile. Te peate mind uskuma, te peate
mind uskuma. Jumal andestab teile igal juhul.”
Kirikuõpetaja jätkas kohkunult pobisedes oma
mantrat. Noorem mees oli samal ajal laskunud kiriku kivipõrandale põlvili ja
viibutas rusikas käsi pisarsilmil taeva poole.
“Saate aru, ma olen kunstnik, mind peetakse
arvamusliidriks,” ahastas mees. “Ma olen petnud kõigi oma austajate usaldust.
Ma olen aastaid kirjutanud oma arvamuslugudes, kuidas traditsioonilisi
pereväärtusi tuleb iga hinna eest kaitsta, kuidas ühte õigesse perekonda peavad
kuuluma ema, isa ja lapsed. Ma olen siunanud lesbisid ja omasooiharaid ja nüüd
langesin ise sellesse lõksu. Ma ei jaksa enam oma pattu kanda. Lõpetasin täna
hommikul selle suhte. Ma olen reetnud iseennast ja teisi, ma olen häbistanud
oma naist ja lapsi.”
“Nüüd ma tunnen teid ära küll,” pistis vahele
kirikuõpetaja, kes märkas, et tegu on ülikoolilinna silmapaitsva kunstniku
Mardo Laeksiga.
“Minusugust ei tasu tunda. Ma olen reetur,”
halises kunstnik ja nuttis hääletult, kuid ohtrate pisaratega.
Kirikuõpetaja ei osanud meest mitte kuidagi
lohutada ja seepärast tegi ettepaneku palvetada. Mehed laskusid kõrvuti altaririnnatise
äärde põlvili, palvetasid ja lõpuks lugesid meieisapalve. Märkamatult lõi
kirikuõpetaja omale risti ette. Kunstnik oli suutnud rahuneda.
“Tänan teid vastutuleku eest,” sõnas kunstnik
ja pühkis pabertaskurätikuga viimaseid pisaraid oma põskedelt. “Tahaksin teiega
ühest asjast veel rääkida.”
Pastor kutsus mehe tagasi pastoraati ja pakkus
talle leiget kannukohvi koos jõuludest järele jäänud piparkookidega. Mardo jõi
tassi tühjaks ühe sõõmuga ja alustas siis: “Ma olen kunstnik, nagu te juba aru
olete saanud. Mul on plaanis üks kunstiprojekt, mis aitaks tuua mulle
lunastust. Mis siin ikka pikalt rääkida: ühe sõnaga tahan lasta ennast risti lüüa.”
Kirikuõpetaja ei saanud kohe pihta, mida
kunstnik silmas peab.
“Ma meisterdan puust risti ja tahan, et mind
naelutataks ristile nagu Jeesus Kristus. Ja ma tahan seda teha üksinda metsas.”
“Oot-oot, kas te mõtlete seda tõsiselt?”
“Ma mõtlen seda tõsiselt ja mind ei anna enam
ümber veenda.”
“Kas see on ikka kõige parem mõte? Mõelge ometi,
te võite seal risti küljes verest tühjaks joosta, ära surra. See oleks ju
enesetapp, see on suurem patt kui homoseksualism,” selgitas pastor.
“Ma teen nii, nagu ütlesin. Annan oma elu
Jumala kätte. Jumal otsustab, kas ma pean ristil surema või mitte. Ma olen ju
lõppkokkuvõttes ikkagi usklik inimene.”
Kirikuõpetaja vaikis taas ja segas enese
teadmata kohvi sisse veel kaks teelusikatäit suhkrut.
Äkitselt haaras kunstnik kirikuõpetaja
randmest kinni ja anus: “Mul on vaja teie abi selle projekti juures. Ma palun,
et teie naelutaksite mind risti külge. Te peate tulema, ma palun teid.”
Kirikuõpetaja mõtles mõne hetke, kuid nõustus
Mardolegi ootamatult kiiresti. Hingekarjase nägu ei reetnud, mis mõtted keerlesid
tema peas tegelikult. Oli näha, et aastate jooksul oli ta õppinud oma
emotsioone ja miimikat kontrollima nii nagu peaminister Andrus Ansip. Miks
mõtles Tartu kunstnik sel hetkel just kodulinna kunagisele linnapeale Ansipile,
pani teda ennastki imestama. Ta teadis vaid seda, et Ansip ei magaks iialgi
mehega.
Nädal hiljem oli Mardol männipuidust rist
valmis, kirikuõpetajat võimalikest süüdistustest vabastav kiri valmis
kirjutatud, filmikaamera koos statiiviga autosse pakitud, tööriistakast naelte
ja haamriga kaasa võetud. Mees käis maal kirikuõpetaja Veinol autoga järel ja
koos sõitsid nad Tartu lähistele Emajõe äärde suvalisse metsatukka. Mehed olid
vahepeal omavahel telefonitsi suhelnud ja kõnetasid nüüd üksteist eesnimepidi. Mardo
oli rääkinud kõik oma hingelt, Veino oli siiani olnud pigem kuulaja rollis.
Mardo teadis Veino kohta vaid nii palju, et tema abikaasa suri mõned aastad
tagasi ja kolm täiskasvanud last on pesast välja lennanud.
Mardo ei olnud enam sellises ahastuses kui
kaks nädalat tagasi. Ometi oli ta veendunud oma patu suuruses ja uskus, et
päästa võib teda vaid lunastus ristil. Ühtlasi sobis see hästi tema järgmiseks
kunstiprojektiks. Metsa all oli lumi ligi 10 cm sügavune ja maa külmunud. Püüe
rist maasse torgata ei osutunudki nii lihtsaks. Õnneks asus lähedal jõe
liivakallas ja risti püstitamine liiva sisse õnnestus pärast mõningat rahmeldamist.
Veino üritas küll olla abivalmis, aga pigem vahtis ta lihtsalt pealt, kuidas
noorem mees risti kallal jändas.
Kirikuõpetaja Veino Kütt oli märganud juba
esimesel kohtumisel kirikus, et keskmist kasvu, kuid tugeva kehaehitusega Mardo
on kena mees. Miski temas meeldis talle kohe. Mehe tumedad silmad välkusid
kirglikult nagu tulesädemed ja Veinol oli hea meel, et sai seda meest aidata. Nüüd
hakkas temas vaikselt kasvama ärevus, kui oli näha, et nooremal õnnestuski ligi
kahe ja poole meetri kõrgune rist püsti saada. Eemal vedeles tööriistakast
roostevabade naelte ja haamriga. Veino ei kujutanud hästi ette, mismoodi see
kõik välja nägema hakkab. Ta ise oli viimati naeltega tegelenud umbes 35 aastat
tagasi tööõpetuse tunnis, kui ta ehitas oma väikesele õele vineerist lindude
söögimaja. Umbes samal ajal nägi ta pealt, kuidas onupoeg lõikus tangidega
naeltelt päid maha ja toppis neid koos püssirohuga padrunite sisse. Järgnesid
ühe inimese surm ja onupoja vangiminek. Pärast koletut sündmust ei ole tahtnud
mees naelte poole vaadatagi. Seda lapsepõlvetraumat ära kasutades on ta
pääsenud ka remonditöödest. Õnneks on koguduseliikmete seas leidunud alati
neid, kes liikmeannetuse asemel on hea meelega pastoraadis aidanud tapeeti
vahetada või seinu pahteldada.
Veino tundis, et ka täna, siin jaanuarikuises
lumises metsas, kus suvise linnulaulu asemel oli kuulda vaid uue sõbra
rahmeldamist, ei tahaks ta tegelikult naela kättegi võtta. Aga see ei olnud
peamine, mis teda rõhus. Üks asi pitsitas tema hinges teravalt, kuigi ta oli
lootnud, õigemini ta oli näinud, et Jumal oli talle andeks andnud. Tänu oma
rikkalikele elukogemustele teadis ta, milliseid patte on Jumal valmis andestama
ja millega läheb raskemalt. Ta lõi igaks juhuks omale risti ette, olgugi et
nende kirikus risti ettelöömise kommet tegelikult ei ole.
“Valmis!” hüüdis Mardo. “Kogume veidi julgust
ja siis panen kaamera käima. Vaata, sellest punasest nupust lülita see pärast
välja.”
Veino seisis täiesti jõe ääres ega tulnud
lähemale. Vaikne jõgi ei olnud sooja jaanuari tõttu jääkatet peale saanud. Veino
lõi veel kord risti ette ja siis veel kord ja veel kord. Ta pobises midagi
omaette, aga see ei olnud palve.
“Ei, ei!” karjatas ta järsku. “Hoopis mind
tuleb risti lüüa! Mind, mind! Mina olen homo! Mina olen suurem patune! Mina,
mina!”
Kirikuõpetajast, kes oli õppinud perfektselt
oma emotsioone varjama, vallandus seda ilusat meest patukahetsejana nähes kogu
tunnetevirvarr. See kõik on tema elus juba kord olnud.
Mardo potsatas lumisele liivale istuli. Seda
sama tegi ka Veino, kes peitis oma näo kuuevarrukasse.
“Jah, see, mis sa kuulsid on tõsi,” puistas
kirikuõpetaja. “Ma ei ole mitte kunagi elus mitte ühegi naisega maganud.”
“Kuidas?” imestas Mardo, kellele polnud veel
õieti kohale jõudnud, millise pöörde oli tema kunstiprojekt võtnud. “Sul oli ju
naine ja kolm last?”
“Nad on minu lapsed, aga ma ei ole nende
bioloogiline isa. Nende isa on tegelikult Paavo, minu parim sõber, muusikust
poissmees, kes käis igal aastal maal meie juures suvitamas. See oli kahepoolne
kokkulepe minu ja mu naise vahel. Paavo ei tea sellest midagi ja lapsed ka
mitte. Kirikuinimesena oli naine nõus loobuma seksist enne abielu, aga pärast
see lihtsalt ei õnnestunud, kuigi üritasime igatpidi. Palju aastaid hiljem
sattusin ühel maleõhtul kokku ühe mehega ja nii see läks.”
“Aga kuidas? Sa oled ju kirikuõpetaja. Kirikus
on ju sellised asjad keelatud. Sa oled hullem patune kui mina.”
“Jah, ma olen patune. Sellepärast tulebki
hoopis mind risti lüüa!”
Mardo lõi äkitselt kartma, et midagi
planeerimatut võib täna veel juhtuda. Ta kiskus pullijõuga risti liiva seest
välja ja viskas selle otse jõkke, kus veevool risti tasapisi eemale kandis.
“Nõndaks, pattudega on siis ühel pool,” ütles
ta ja kloppis kindad liivast puhtaks.
Veino istus jätkuvalt liival ja lõi taaskord
omale risti ette.
“Kas omasooiharad lähevad taevasse või
põrgusse?” küsis Mardo. Rohkemaks tal sõnu ei jätkunud.
“Ma ei tea, ma tõesti ei tea. Võib-olla on see
kõik väljamõeldis,” vastas mees nooremale nüüd otse ja sügavalt silma vaadates.
Ta tõusis püsti ja kõndis veepiirile lähemale. Mitu minutit seisid mõlemad
vaikides. Kumbki ei osanud midagi öelda.
“Põrgusse!” pahvatas kirikuõpetaja ja jooksis
kunstniku poole.
Autor: selle blogi omanik, jaanuar 2013.
Autor: selle blogi omanik, jaanuar 2013.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar